Prosjekt

Prosjekt er en viktig arbeidsmetode innenfor Reggio Emilia filosofien. Vi i Vestvikheia barnehage har tilegnet oss denne metoden, og jobber derfor prosjekterende og i prosjekt gjennom året. Dette begynner allerede på den minste gruppa, når de begynner i barnehagen. Her er den overordnende tanken at barnas interesse, tanker og undringer legges til grunne for prosjektets tema. Noen prosjekter varer over lang tid, enkelte gjennom hele barnehageåret. Mens andre prosjekt er korte, og handler mest om barnas interessen der og da. Målet med å jobbe prosjekterende er at barna skal få økt kunnskap samt at de skal lære om seg selv og hvordan en samarbeide med andre. Eksempler på prosjekt vi har hatt i barnehagen dette året er vann, følelser, form og farger, månen, hønsehus og klekking av kyllinger i barnehagen, nye Gruben barneskole,

«Det man hører, glemmer man. Det man ser, husker man. Men det man gjør, det forstår man» (Loris Malaguzzi)

Prosjekt er vår viktigste arbeidsmåte. Ved å gripe fatt i hendelser og signaler, og bygge videre på disse kan vi utvikle små og store prosjekter sammen med barna. Når barna forteller noe de har vært med på, lurer på, eller viser stor interesse for, gir dette mulighet til fordypning. Vi starter med det barna selv kan eller lurer på, og forsker videre sammen. Det betyr at de voksne ikke vet hvordan prosjektet vil utvikle seg, men må gi barna mulighet til å bruke sine uttrykksformer og nysgjerrighet. Barna er aktive med i læreprosessen, og samtalen i gruppa fører til ny kunnskap.

Prosjektarbeidet blir synliggjort gjennom pedagogisk dokumentasjon, både for barna, foreldrene og personalet. Dokumentasjonen bidrar til at man reflekterer rundt det pedagogiske arbeidet, som igjen fører til økt innsikt om barnegruppen og deres kunnskap og kompetanse. På den måten kan man bruke dokumentasjonen til å tilrettelegge for videre utvikling og læring. Pedagogisk dokumentasjon er et viktig redskap for å synliggjøre arbeidet i hverdagen, sikre barnas medvirkning, utvikle prosjektene og for å skape en delingskultur for barna.