Fysisk miljø

I Reggio Emilia filosofien omtales det fysiske miljøet som «den tredje pedagog». For at det fysiske miljøet skal fungere, må vi ansatte ha kunnskap om miljøets betydning for barnets lek. Det vil si at det skal være inspirerende, utfordrende, morsomt og innby til mange ulike typer lek. Andre faktorer som vil påvirke barnas lek er hvordan rommet er innredet, lyssetting, farger og hvilke leker som er tilgjengelig. Det er viktig at materialene er oversiktlig plassert og tilgjengelig, da materialet har som hensikt å vekke nysgjerrighet og gi lyst til å utforske og undre seg.  Vi ønsker derfor å vektlegge materialer man nødvendigvis ikke finner hjemme, materialer som er åpne og kan kombineres på mange måter. Gjenbruk og naturmaterialer er gode eksempler på dette, og noe vi bruker mye både på små- og storbarn.

Vi jobber i tillegg kontinuerlig med å skape gode møteplasser som innbyr til lek, nysgjerrighet og samarbeid. Vi ønsker at møteplassene skal innby til kreativitet, fantasi og fine samspills-opplevelser. Derfor må vi også hele tiden reflektere og evaluere møteplassene, samt ha en klar tanke om hvorfor vi gjør som vi gjør. Dette er for å sørge for at barna skal få mulighet og inspirasjon til å utforske, undre, uttrykke seg og ta i bruk alle sansene sine. Det fysiske miljøet i barnehagen vår skal derfor omfavne både prosjekt og det barna er opptatte av - dette fører til lekmiljøet og materialene er stadig i endring.