Lek

Lek står svært sentralt i barnas utvikling, den har en sterk egenverdi og er en viktig del av barnets liv. Leken er en fantastisk arena for en allsidig utvikling, og vi ser at leken bidrar til kreativitet, evnen til å løse problemer, evnen til å samarbeide og evnen til å utfolde seg i fantasien. Leken vil naturlig utvikle seg i takt med alderen, og vi ser allerede fra barnas første dag i barnehagen at nysgjerrigheten fører til oppdagelser som at materialet kan åpnes og lukkes, plukke opp og tømme ut. Denne erfaringen blir verdifull når det er tid for ny læring, og når de blir eldre vil materialene innby til å settes sammen på helt andre måter. De eksperimenterer etter hvert med høye byggverk, rett vinkel på rørene så vannet kan renne ut – de blir til små «ingeniører og arkitekter».

"Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, for sosial og språklig samhandling" (Rammeplanen for barnehager 2017, s.20)

I Vestvikheia barnehage anser vi oss som heldige som får være observatører til lekverden – og vi synes utsagnet «de bare leker» blir fattig. Vi lar oss inspirere av Vygotsky, som sammenligner pedagogens rolle med metaforen «stillas». Det vil si at vi voksne skal gi barna støtte til å mestre oppgaven mest mulig selvstendig. Når barnet mestrer oppgaven, tar man bort stillaset steg for steg. Det kan handle om å stille et spørsmål eller introdusere et nytt materiale for å gi nye impulser til videre lek. Det er derfor essensielt for barna og leken, at de voksne enten er observatører eller delaktige i leken. I tillegg vil dette være svært viktig for de barna som av en eller annen grunn, har vansker med å forstå eller mestre leken. For å støtte disse barna kan den voksne fungere som en medspiller, som bistår barnet med å tolke signaler eller forstå hovedessensen i leken. På den måten kan barnet mestre ulike lekesituasjoner ved hjelp av den voksne, og på sikt på egenhånd.