Bærekraftig utvikling

Et felles satsningsområde for barnehagen vår, har de siste årene vært bærekraftig utvikling. Målet vårt var at dette temaet skulle være en rød tråd i prosjektene og hverdagen vår, både på stor og små. Bærekraftig utvikling er et stort felt, og vi brukte lang tid og flere planleggingsdager på å bli kjent med hva det innebærte. Vi valgte å ha fokus på "det nære" - det vil si hvordan vi tar vare på oss selv, på hverandre og på naturen i nærområdet vårt. Ut i fra dette bestemte vi oss for tre verdier, som vi ønsker skulle være gjennomgående for arbeidet vårt innenfor dette temaet: Omsorg, engasjement og respekt.

"Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden." (Rammeplanen for barnehagen 2017, s.10)

Personalet brukte mye tid på å reflektere over hva som nå ble forskjellen i forhold til bærekraftig utvikling når vi går på tur eller har prosjekt om små kryp i forhold til slik vi har jobbet tidligere. Det handlet mye om bevisstheten til de voksne om for eksempel hvordan vi studerer insekter. Tidligere undersøkte vi dyrene i forstørrelsesglass, mot at vi nå tok bilder av insekene og fant andre måter å undersøke og utforske dyrene på. I tillegg har vi satt i gang noen konkrete tiltak i hverdagen, for å begrense og redusere bruken av plast. Vi gjenbruker plastposer/brødposer ved å kaste bleier i dem, barna har fått et miljønett for å frakte vått og skittent tøy hjem i, og vi minimerer bruk av skotrekk i gangen. På kjøkkenet har vi miljøstasjoner hvor søppel sorteres i mat, plast, papp, hermetikk og restavfall. Barna er delaktige i denne prosessen, og har allerede god kompetanse på sortering fra de begynner i barnehagen som 1-åringer. Vi bruker også mye gjenbruks- og naturmaterialer i det fysiske miljøet, og benytter oss ofte av bruktbutikkene for å finne utkledningsklær, bøker og utstyr til leken.