"Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet (Barnehageloven 2017, § 3)
Som sitatet ovenfor påpeker, så har barns medvirkning en sterk forankring i lovverket. Vi ønsker at barna skal kjenne seg sett og få oppleve at deres tanker og meninger er viktige. Vi jobber for at barnas medvikrning skal være en naturlig del av leken, det fysiske miljøet, prosjektene og hverdagen vår. Det er de voksnes ansvar å sette ramme og strukturene ut i fra en pedagogisk tanke, så får barna være delaktige i det videre arbeidet. Å medvirke er ikke det samme som å bestemme, at barna kan gjøre som de vil. Men det betyr at barna har rett til å bli involvert i det som skjer, i samsvar med deres alder, modenhet og forutsetning.
Medvirkning vil si at vi voksne legger til rette for aktiviteter og lek med utgangspunkt i barnas interesser, undringer, opplevelser og det de er opptatt av. Det kan komme til uttrykk gjennom verbale ord, kroppsspråk eller materialer og handlinger i leken. Prosjektene starter opp ut i fra impulser fra barna, og veien er ikke på forhånd staket ut av oss voksne, veien skjer mens vi holder på. Gjennom undring, utforsking, eksperimentering og samarbeid finner vi veien sammen. Det gir barnet tro på seg selv, og at deres mening er viktig. Alle barna er en viktig del av et demokrati som bidrar til fellesskap og utvikling.
"Eg vil vær sjørøver. Men da må eg ha sjørøverkikkert, sjørøver-lapp og eg må hvertfall ha skattekart. Da bi eg akkurat sånn som han Kaptein Sabeltann""Eg trur at hvis vi tar grønn maling i vannet, så bi det nesten som slim. Sånn som han Daidalos på tven. Ska vi prøv det?"